Några bilder från senaste dagarna. Bilden högst upp till höger är från i söndags när jag deltog i ett 5,5km terränglopp i Lappfors. Sprang till mig en seger och förbättrade löptiden med 2,5min från föregående år. Så det blev en bra dag trots att jag gjorde en lite väl optimistisk öppning på loppet men när det handlar om en såndär kort sträcka är det bara att ösa på för fullt från början och öka i slutet, eller va? :)

Nu ska jag rullskida hem från jobbet, tanka med mat och förbereda mig inför kvällens intervaller :)

”Hyvät parannukset kaikilla tasoilla” stod det bl.a. i resultatet från tisdagens max-test. Riktigt skoj när träningen har gett de resultat man gick in för att få. Några konkreta förbättringar jämfört med testet som gjordes i våras var att jag orkade längre, hade lägre puls på de olika belastningstrapporna, hade bättre andning och hade ökat den anaeroba kapaciteten. Det som har varit ett av sommarens projekt var att få området mellan fartuthållighetzonen och maxuthållighetszonen att växa.

De sista trapporna var som vanligt obeskrivligt tunga, när det är en inre kamp med huvudet som säger att du är trött och ska sluta medans man samtidigt vägrar lyssna :) Trött brukar man ju alltid vara efter ett max-test men denna gång kände jag en extra trötthet i kroppen, svaret fick jag när jag läste rapporten och såg att jag hade fått upp laktatet till den högsta nivå jag har mätt upp på de matt-test jag gjort.

Jag är nöjd med läget och nu är det bara att köra hårt resten av hösten tills tävlingssäsongen börjar. Tacksam för att jag fått vara frisk och kunnat träna på.

Helgen blir lugn med endast ett par GU-pass, lite löpning, rullskidor och löpskytte. Förutom max-test denna vecka så har jag hunnit med en träningstävling i löpskytte igår, rullskidning, löpning och cykling men ikväll blir det vila :)

screenshot_2016-09-16-15-20-36

Ikväll är det test i Kuortane som gäller, förra testet gjordes i början av träningssäsongen, dvs mitten av maj 2016. Jag har gått framåt under sommaren så jag tror även att testet kommer visa på en förbättring jämfört med i våras. Testet som vi gör är ett matt-test med stavar och mask, fart och lutning på löpbandet ökar var tredje minut och så håller man på tills man inte orkar mera. Där får man bl.a ut max syreupptagningsförmåga, maxpuls samt olika pulsnivåer där träningen skall hållas. Te.x om man tränar grund-, fart- eller maxträningar.

Löpskytte-FM som avgjordes första helgen i september gick bra. Jag hade siktat på att vara bland de 10-bästa och slutade på en 9: onde plats i snabbdistansen. I normaldistansen blev jag 12:a och var mindre nöjd, där sköt jag bort flera placeringar och var missnöjd över skyttet. Men mera träning så får jag ta revansch nästa gång :)

annika-sjostrom-fm

 

I helgen tävlade jag i premiären av goldcoast ski maraton. Stakade hem en seger i 21km klassen (23km enligt klockan :) Det blev ett riktigt bra träningspass med att staka i klunga, farthöjningar och ryck. Tävlingen var bra ordnad och hade många deltagare med tanke på att det ordnades för första gången. Läste nånstans att det var Finlands största rullskidtävling för iår. Kul!

img_20160911_211500

Andra halvan av september innehåller förutom träning och jobb några få tävlingar för att få till hårda pass, för det är ju bara så, när nummerlappen är på tar man i det lilla extra som annars kan vara svårt att få lockat fram om man kör hårda pass ensam. Sen i vecka 42 är jag på läger i Vuokatti med skidskyttarna och då har vi även tillgång till att träna utomhus på snö. Det ser jag framemot.